tirsdag, juli 24, 2012

Bærtid .......

Så er der plukket hindbær - for 2. gang i denne sæson. Første portion blev fordelt mellem salatskålen og til syltetøj. Men nu var det tid igen til at samle de skønne bær - men denne gang går de til hindbærsirup. Tænker det vil forskønne is, kage osv. med deres dejlige duft, smag og ikke mindst flotte farve.


Min lille opstilling - lidt intermistisk, nogle gange er det bare at bruge det som er lige ved hånden. Nu kan de kogte bær bare få lov til at stå - så saften kan løbe fra.......

Her kommer opskriften på min Hindbærsirup

150 g hindbær friske (frosne kan bruges)
300 g rørsukker
2 dl vand

Kom det hele i gryden og kog for svag varme til hindbærene er kogt næsten ud. Undlad at røre for meget i gryden.
Hæld det hele gennem en sigt med klæde, så der ikke kommer kerne eller andet i siruppen. Lad det stå og dryppe godt af evt. natten over. For at det ikke skal blive grumset, undlad at vride eller presse mere saft ud af bærerne.
Sæt gryden med siruppen tilbage på kogepladen. Lade det koge lidt ind - fyldes på flasker eller glas.
Bærmassen kan evt. kommes i kager - gem det i køleskabet, så er der den lækreste hindbærmasse, klar til brug.

Andre i huset sover længe, for derefter at indtage lænestolen............ og de holder sammen de to :-)
Begge teenagerer - med hvad det indebærer, men mest det gode.
For mit vedkommende er jeg også trukket indendøre lige her i middagsstunden, der er simpelthen for varmt på terrassen. Så jeg sidder ved spisebordet med døre og vinduer på vid gab.


Ingen kommentarer: