tirsdag, oktober 30, 2012

Æblegele

Fik i går lavet æblegele af nogle af de æbler fra forleden.
Det blev til 6 glas af den fineste røde gele, som kan sættes i viktualie-kælderen til brug i løbet af vinteren.
 
Til denne portion blev brugt 2 kg æbler
 
 
Først rengøres og fjernes kernehuset. Æblerne skæres i tern og kommes i en gryde med 1 l vand, så skal æblerne koge møre, ca 20 min. Lad det derefter stå og køle 15 min i gryden og si det gennem saftpose.

 
Ikke noget med at presse mere ud - lad det bare stå længe nok, vær tålmodig.
Mål saften af og hæld det så i en ren gryde.
 
 
Brug 1 kg sukker pr. liter saft og 1 vanillestang. Fjern kornene fra vanillestangen og rør dem godt ud i sukkeret. Så bringes gryden med saften i kog og sukkeret tilsættes. Lad saften koge i 10-20 min. - for at teste om saften har kogt længe nok bruges en ske. Før skeen ned i gryden og tag den op. Når den sidste dråbe som falder af skeen er lang og sej, har den kogt længe nok.

 
Tag gryden af varmen og skum af - hæld på rene/skoldede glas. Det skal helst ikke være for store glas for så kan geleen ikke stivne. Sæt låg på og vip glasset en enkelt gang - det forsegler indefra.
 


 Jeg har gemt små glas fra sennep osv. gennem sommeren som kan bruges til små portioner. Der findes mange fine gals som sagtens kan genbruges. Så bruger jeg manillamærker hvor jeg skriver hvad der er i glasset, årstiden og året, som så bindes om glassene og gemmes væk.
Det er skønt at kunne hente glas med lækre sager til middagsmaden eller bare giv et væk som en lille sød gave. Modtagerne bliver som regel glade - dem vi kender sylter ikke som jeg, så det er altid et hit med et glas eller to med hjemmelavede lækkerier :-)
 
Dejlig smuk tirsdag til alle :)

Ingen kommentarer: