onsdag, oktober 07, 2009

Krydret farstærte

scn0001Denne tærte serverede jeg for nogle gæster for nylig. Det er en opskrift jeg har klippet ud af et blad for mange år siden. Retten er et godt alternativ til lasagne som jo burges ofte i dag. Jeg har justeret lidt i den.
Serveres med salat til.
Butterdej (jeg brugte 2 pk af de store)
Fyld : 1 løg finthakket, olie, ½ kg hakket kalv og flæsk (oksekød til sikkert bruges), 1 dåse flåede tomater, salt, peber, hvidløg knust eller hakket, oregano, reven ost, 2 æg – ligeledes kan der kommes revne gulerødder.
Rul 3 plader butterdej ud så de passer til tærteform, gem den sidste plade. Prik bunden med en gaffel og forbag i 10 min ved 200 grader.
Svits løg, tilsæt det hakkede kød og rør til det er grynet og let brunet. Tilsæt retsen af fyldet, lad det småsimre. Rør ofte og smag til med krydderier. Lad det derefter køle lidt af og bred det derefter ud i tærteformen. Drys med reven ost . Pisk æggene (hæld lidt fra til pensling) og fordel derefter æggemassen over kødfyldet.
Den sidste butterdejsplade skæres i strimler og læg den over tærtens fyld. Pensl strimler og kant med æg.
Bag den ca 30 min ved 200 grader. Kan serveres varm eller lun.
I den originale opskrift skulle æggene piskes med mælk, men det undlod jeg.
Hvis man ønsker en kødfri tærte vil jeg mene  man sagtens kan erstatte kødet med fx champignon, squasch, porrer, forårsløg eller andet.
Velbekomme til jer der vil prøve.


Ingen kommentarer: