mandag, april 12, 2010

Bagning

Så har jeg lige et par fridage – dejligt. Jeg har “puslet” lidt rundt i formiddag og ryddet lidt op. Men så var det at jeg tænkte at familien ville blive glad for lidt frokostboller. Jeg fandt for lang tid siden en opskrift på nettet og den er blevet brugt flittigt.

Jeg tænker andre også vil få glæde af opskriften – den er nem og de smager godt både med pålæg og som tilbehør til fx suppe eller andet der kræver lidt brød. Det bedste er at det tager ingen tid at lave dem ca. 1 time og ikke som andre opskrifter hvor man nærmest skal starte flere timer i forvejen.

Her kommer opskriften

Svenske frokostboller

Svenske frokostboller

 

Frokostbollerne kan laves lige inden de skal spises eller aftenen før.

Der kan bruges almindelig gær eller tørgær.

ca. 16 – 18 stk

1 pakke gær (50 g)

½ liter vand

1 spsk sukker

1½ tsk salt

3 spsk olie

13 dl hvedemel

Gør sådan her :

Gæren smuldres i en stor skål. Lunken vand (37 grader) eller fingervarmt tilsættes.

Rør gæren ud i vandet, tilsæt de øvrige ingredienser og rør sammen.

Tag dejen fra skålen over på et meldækket bord og ælt den smidig, så at dejen lige slipper fingrene.

Form dejen til en lang ”pølse” på ca 50 cm og del den i 16 – 18 lige store stykker.

Vend stykkerne i mel og bank dem let med hånden.

Frokostbollerne lægges på badepladen og dækkes med viskestykke.

Lad dem hæve i ca. 40 min.

Varm ovnen op til 250 grader og bag bollerne 10 – 12 minutter.

Lad dem derefter køle af på en bagerist.

Bruges tørgær svarer et brev til 1 pakke gær (50 g).

Hvis frokostbollerne laves aftenen før, behøver vandet ikke at være lunt bare tag fra vandhanen.

Når frokostbollerne er æltet og ligger på bageplade, dækkes der med husholdningsfilm og de stilles på køl til næste dag.

Kom frokostbollerne direkte i ovnen og bag dem, husk at fjerne husholdningsfilmen.

Ingen kommentarer: