mandag, februar 08, 2010

Grå mandag

Endelig fridag efter en lang arbejds-weekend.

Jeg syntes det har været en trist grå dag (altså vejret). Men da jeg skulle køre for svigermor først på eftermiddagen, var det ikke så meget tid til at få startet med malerarbejdet jeg mangler i garagen. Men heldigvis har jeg fri endnu 2 dage.

Så formiddagen gik med morgen-tv, let oprydning, tøjvask og finde ud af hvad vi skulle have at spise til aften. Da jeg sad med Netto reklamen, fik jeg en ide. Svensk pølseret, det er let at tilberede og smager fint på en grå mandag.

Opskriften har jeg fra min allerførste kogebog, som jeg fik af min mor da jeg skulle flytte hjemmefra.

Min første kogebog

                           

                                                min første kogebog

 

Den er efterhånden brugt en del – men jeg har set at den stadig kan købes i nyere udgave. Har overvejet om ikke jeg skulle forære mine børn en den dag de flytte hjemmefra.

Her får du opskriften på

Svensk Pølseret

Svensk Pølseret              2 dl finthakket løg                             20 g margarine                   6-8 røde pølser

              ½ tsk mild paprika                        3/4 kg kogte kolde kartofler               1½-2 dl mælk

              1 lille dåse koncentreret tomatpure                salt og peber                     evt. purløg

Pil løg og hak det fint. Skær pølserne i skiver evt. på skrå. Brug fedtstoffet let i en tykbundet gryde og svits løgene til de er klare og gyldne. Tilsæt pølser og paprika, svits det med. Dæmp varmen. Tilsæt kartoffelskiverne, hæld tomatpure og mælk i gryden. Bland alt. Tilsæt salt og peber. Lad retten småkoge 5 – 10 min. til den har en let tyk konsistens. Drys evt purløg over inden servering.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhm Svensk pølseret, det smager herligt. Vi tænkte på det forleden dag, men det blev kun ved tanken.
Den kogebog har jeg også, og den er flittigt brugt her i huset.
God idé med at give børnene sådan en. Måske Peter skal ha' den i føs'dagsgave.
Knus Lise

Gitte S sagde ...

Ja Lise - jeg har haft stor glæde af den bog. Køb du bare en til Peter.
Knus Gitte