onsdag, januar 13, 2010

Tilbehør relish

Jeg elsker at spise stærkt eller krydret tilbehør til kødretter m.m. det er erstatning for sovs, som min familie elsker. Så derfor har jeg altid nogle glas med lidt forskelligt.

For nogle år siden købte jeg en bog med nemme sylteopskrifter – den er efterhånden blevet en af mine favoritbøger. Denne relish har jeg lavet mange gange og haft med når vi har camperet med vores venner.

Den kan spises til kylling, pate osv.

Peberfrugtrelish

Peberfrugtrelish           Peberfrugtrelish

400 g røde, gule, orange og grønne peberfrugter

1 rødløg

2 store spske revet peberrod

½ – 1 dl æblecidereddike

100 g rørsukker

2 spsk gule sennepsfrø

½ tsk stødt chili

Atamon til skyldning af glas

Rens peberfrugterne for kerner og skær dem i både. Pil løget og skær det i tynde både. Kom alle ingredienser, på nær 1 spsk revet peberrod og 1 psk gule sennepsfrø, i en gryde og lad det simre for svag varme i ca 20 min. Den sidste spsk revet peberrod og de gule sennepsfrø skal kun koges med det sidste minut.

Hæld relishen på skoldede glas skyllet med atamon, luk til med det samme. Kan spises når det er afkølet.

Peberfrugtrelish Jeg lavede i dag en dobbelt portion – så kan det holde lidt. Glæder mig allerede til at skulle spise det.

Håber I derude kommer til at kunne lide lige så meget som jeg.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det ser godt ud, men min mave er ikke så glad for stærke sager. ;o)

Gitte S sagde ...

stærkt tjaa - ingredienserne kan jo reguleres, men smagen er noget sur/sød ;-))